zondag 19 februari 2017

g l u r e n b i j d e b u r e n




































Ik ben weer begonnen met het exploreren van buurten in Haarlem. Deze keer doorkruiste ik de Oude Amsterdamse Buurt, de Potgieterbuurt en de Van Zeggelenbuurt. Ze liggen naast elkaar, tussen de Amsterdamstraat en de Prins Bernhardlaan. Er is nog erg veel sociale woningbouw. Kleine huizen met kleine tuinen, vaak gelegen om een pleintje of met een gemeenschappelijke afgesloten binnentuin. Wat jammer toch dat dit soort woningen verdwijnen. Er is zo'n enorme behoefte aan gewoon niet te duur wonen en dan niet op een flat maar in een buurtje!
De buurt is nog niet veryupt, maar dat kan niet meer al te lang duren, want het lijkt mij hier nog redelijk betaalbaar en het is niet ver uit het centrum. Op mijn hele wandeling heb ik geen bak- of mat gespoten transportfiets gezien. Ook zag ik veel brandgangen, van die poortjes waar ik vroeger stond te vrijen. Over dit fenomeen (de brandgangen dan)  maakte fotograaf Herman Wouters een boekje met écht mooie foto's. Zie zijn website http://hermanwouters.nl/
Ook ontdekte ik in de  Dr. Schaepmanstraat een werkelijk fantastische Turkse supermarkt met prachtige groenten en  een heel gevarieerde sortering. En het was er echt gezellig door de leuke mensen en Turkse muziek. Een adres om voor uit je eigen buurt te komen. 
Vandaag is het gluren bij de buren-dag. Dat betekent dat er op heel veel adressen mini-concertjes in huiskamers worden gegeven. Voor iedereen vrij toegankelijk.  Ik zag in de Amsterdamse Buurt in ieder geval één adres dat mee doet.  Kijk voor meer informatie en adressen op www.glurenbijdeburen.nl

Geen opmerkingen: