maandag 9 mei 2016

m a r t i n b r i l


Zo jammer dat hij niet meer onder ons is: Martin Bril. Hier volgen 3 gedichten over zijn vrouw  van zijn hand: ontroerend en humoristisch, wat mij betreft....


In het voorbijgaan een foto
Van mijn vrouw gemaakt

"Zie je dat ik mooi ouder word",
Zei ze later toen ze hem zag.

Ik zag inderdaad wat zij zag
En ik denk ook dat we even

Hetzelfde dachten

*
Mijn vrouw, nu ik het toch over haar heb,
was toen ik haar net kende mollig en met
dikke tieten waar ik geen genoeg van kreeg
blond ook, met een grote, boze mond
die geweldig lachen kon

Inmiddels, jaren later, is mijn vrouw allang
niet mollig meer en haar tieten zijn
verdwenen - een fenomeen waarvan ik niet
wist dat het bestond.
Ze is ook niet blond meer, en haar mond
nog even groot staat niet ZO boos meer.
Het lachen is gebleven.

Nu ik toch bezig ben
die tieten van mijn vrouw
ooit groot en nu klein
ze hebben nog wel dezelfde tepels
hele mooie, om precies te zijn.

*
Er zijn van die dagen
Dat je het liefst
In bed zou liggen

Niet dat het vaak
Voorkomt

Maar soms sta je toch
's Ochtends met je eigen
Vrouw onder de douche

En denk je dat

Als zij ook maar
In bed komt, uiteraard


( het portret is  van Kees van Dongen).

Geen opmerkingen: